Witchery Spell

Een tijdje geleden bezocht ik met 5 vrienden een spannende locatie in Delft en daar speelden wij het interactieve spel 'Freakshow'. Het was mijn eerste échte escaperoom. Als spelletjesfreak pur sang heb ik mensen eindeloos verveeld met mijn verhalen over hoe geweldig leuk zo'n escaperoom wel niet is. Ik wilde meer! Helaas dacht de overheid daar anders over en sloeg ook voor de vele escaperooms in Nederland het noodlot toe. Nu zitten we allemaal thuis, ook op die ooit zo wilde zaterdagavond. Geen schuimparty's, geen bellyshots en geen 'Shirt uit en zwaaien!' Nu liep ik de deuren op het Leidseplein al een aantal jaartjes niet meer plat, maar van een beetje gezelligheid wordt ik wel heel gelukkig. Een aantal spelmakers speelt daar handig op in. Zo ook de mensen van DarkPark Games. Zij ontwikkelden meerdere escaperooms voor thuis. 

 

Het is een flinke uitdaging om van een interactief spel op locatie een versie te maken die je hetzelfde spannende gevoel geeft terwijl je thuis op je inmiddels ingedeukte bank zit. Er kunnen geen schrik-elementen worden toegevoegd, er zijn geen acteurs aanwezig en je zit natuurlijk niet letterlijk opgesloten thuis. Toch zitten er ook een hoop voordelen aan het spelen van een escaperoom thuis. Ik noem een fles wijn, ik noem een kaasplankje én ik noem tussendoor kunnen plassen! 

 

Door vrienden werd ik getipt over Witchery Spell. Via de facebookpagina van Darkpark kwam ik eenvoudig op de website terecht. Het spel is vrij prijzig maar in tegenstelling tot spellen van sommige andere ontwikkelaars kun je dit spel deels hergebruiken en online een 'Refill kit' bestellen. Zo konden wij dus het gebruikte spel overnemen en de niet meer bruikbare onderdelen vervangen door wat er toegezonden wordt in een envelop. Dat scheelt bijna 40 euro en in deze toch wel skere tijden zeggen we daar geen nee tegen!

 

Binnen twee dagen vond ik de 'Refill kit' in de brievenbus. Mijn schoonzus en zwager houden ook wel van een spelletje, dus zaterdagavond werd omcirkeld in de agenda's. Die avond eten we pizza's, drinken we biertjes en kijken we nieuwsgierig naar de bruine doos die onze vrienden eerder deze week bij ons hebben langsgebracht. De envelop ligt er netjes bij. Dooreten en let the games begin!

 

We openen doos en enveloppe en graaien er op los. Ik vind een kaartje met een QR code die je naar een pagina stuurt met uitleg hoe je de doos weer opnieuw moet samenstellen voor de volgende spelers. Kak! Niet over nagedacht en ook niets over gelezen bij het bestellen. De vorige spelers hadden de doos voor ons klaar moeten maken. Naief van mij wellicht, ik dacht we gooien de inhoud van de enveloppe in de doos en voilà. Ondanks dat ik mezelf achteraf een beetje dom voel denk ik dat een vermelding hiervan bij het bestellen wel fijn zou zijn.

 

We spoelen deze kleine teleurstelling weg met een slok pils en beginnen aan het opnieuw opbouwen van de doos. Doordat we dit nu zelf doen komt er een klein spoilertje aan het licht, maar niks aan te doen. De aanwijzingen zijn kort en duidelijk, we eindigen met het sluiten van de doos en het opplakken van een nieuw verzendlabel. En daar zitten we dan. 

 

Glazig kijken we elkaar aan. En nu? Eén van ons stelt voor om online een hint op te vragen maar zo makkelijk gaan we het onszelf natuurlijk niet maken! Het is even goed kijken en nadenken maar al snel komen we een klein stapje verder. Het leuke van een spel als dit is dat iedereen wel ergens handig in is en je met elkaar een heel eind komt. De eerste 15 minuutjes lopen wat stroef, maar al snel zitten we er helemaal in. Dit is leuk! De onderdelen zien er gelikt uit en nodigen uit om naar te kijken en te onderzoeken. Hoe verder je in het spel komt, hoe meer je gaat zien hoe ontzettend knap dit allemaal in elkaar zit. Het duurde ons ruim twee en een half uur om het spel uit te spelen.

 

Ik ga natuurlijk niks verklappen over de werking van het spel zelf, want dit moet je gewoon zelf doen. Ben jij een spelletjesmens? Een puzzelpersoon? Of zoals ik een rechercheur wannabee die teveel politieseries kijkt en daarom denkt dat ze de vleesgeworden vrouwelijke versie van Vledder is? Doe eens gek op die zaterdagavond, net als vroegah! Bestel dit ontzettend mooie spel helemaal compleet voor 49 euro want dat is het dubbel en dwars waard. Kan geen schuimparty tegenop!

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Angelica (zondag, 10 januari 2021 18:17)

    Weer een super leuk geschreven review. Zelf ook al een paar keer naar zo’n thuis escape room spel gekeken maar wist ook niet goed wat ik ervan moest verwachten. Maar krijg er helemaal zin in als ik jouw verhaal lees.

  • #2

    Tries (maandag, 11 januari 2021 08:28)

    Genoten van je verhaal, zie het helemaal voor me! En ja, zo'n ouderwetse spelletjesavond, dat kan toch (bijna) niets tegenop?!