Het Geluid

Het geluid van Q-music is geraden.


Al jaren valt deze radiozender ons lastig met een rete-irritant spelletje wat zich elk uur herhaalt. Vijf dagen in de week, elk uur weer laten Q-music DJ’s de luisteraars lijden door een geluid af te spelen waarvan werkelijk onmogelijk is om te raden wat het is, terwijl dus juist de bedoeling is dat je wél raad wat het is. Als je denkt dat je weet wat dat k#t geluid is kan je namelijk 2 keer per dag op een knopje drukken in hun app om dan 

vervolgens de hele dag aan je telefoon vastgeplakt te zitten, want een kans van 1 op multimiljonair dat ze je terugbellen en dan mag je live in de uitzending jouw geniale antwoord spitten.


Ik haat dit spel. Je kan namelijk heel makkelijk zeggen; Joe! Zet die radio op 100% NL en geniet van 24 uur Hollandse hits en maak je niet druk, maar dat kan ik dus niet. 1x dat geluid horen en ik moet weten wat het is. Ik ga het nooit raden, want het zijn geluiden uit de categorie ‘blad valt uit kamerplant en raakt rand van tv-kastje’, maar er zit ergens een verslavend element in dit geniaal bedachte marketinginstrument wat mij telkens weer het volume op 48 weet te zetten. (harder kan mijn autoradio niet, en dat is maar goed ook want ik kan niet inparkeren, afremmen of überhaupt fatsoenlijk de straat doorkomen als het geluid te hard staat).


Een greep uit de geluiden van de afgelopen jaren….: Het openen van een pak hagelslag. Je hoort het goed. Het openen van een pak hagelslag. Dit maakt dus blijkbaar een geluid. Je moet er 3 versterkers naast houden, maar dan hoor je dus karton over karton glijden. Nu eet ik kaas op mijn brood en nooit hagelslag, dus 1-0 achter in deze. Vraag ik me meteen ook af of elk merk een eigen geluid maakt wat de moeilijkheidsgraad direct met een flink aantal procenten zou verdubbelen?


Nog een mooie… het vastklikken van een ruitenwisserblad op een ruitenwisserarm! Oke, mazzel als je automonteur bent en Q-music in de werkplaats op repeat staat. Me myself? Ik breng bij een versleten ruitenwisser mijn auto naar de garage. Weer geen prijs dus.


Het geluid van 2019? Ene gelukkige Kirsten wint 100.000(!) euro door het juiste antwoord te geven. En dit antwoord was…. Het verstellen van een wereldstekker in de juiste stand! Ik heb dus eerst die 100.000 euro nodig om een reis te boeken naar een land waar ik uberhaupt een wereldstekker voor nodig heb.


In 2020 wint een gelukkige dame ruim 40.000 euro met het antwoord; het openen van een huidplooimeter?! 

Oke dus nu mogen enkel mensen met vetrollen die ook nog willen weten hoe dik die rollen precies zijn meedingen naar de hoofdprijs? Nu breekt mijn klomp! Als dat nou eens het geluid was! 


Maar we zijn er nog niet… Dennis uit Enkhuizen wint dus dit seizoen een geweldige prijs van 31.900 euro. Het is hem gegund! Weken lang elk uur die volumeknop omhoog draaien, met zijn oor tegen de luidspreker geplakt zitten, ontelbare keren random dingen aanraken en bewegen, tientallen keren overleggen met zijn liefsten, ‘zou het dit kunnen zijn jongens??’ Hij wordt teruggebeld en zijn antwoord is….. een bandenlichter op een fietswiel plaatsen! Een bandenlichter… ik weet dat een fiets banden heeft. En licht, als het goed 

is… maar een bandenlichter? Even serieus?! HOE DAN?


Ik geef het op, ik wis Q-music uit mijn ingestelde 

radiozenders. Ik programmeer 100%NL in op hun plaats en luister voortaan wel naar de Ben Librand mega-mix van Ik ga zwemmen in Bacardi Lemon. En dan maar hopen dat het geluid van 2022 iets met het opnieuw inprogrammeren van je autoradio is.